Jedinou v zákoně o advokacii vyjádřenou úlohou České advokátní komory je „dohled nad řádným výkonem advokacie“. Tuto ze státu přenesenou pravomoc ČAK vykonává pomocí kontrolních mechanismů, které sestávají z činnosti Kontrolní rady a Kárných komisí, jejichž členové tvoří kárné senáty. Z tohoto uspořádání plyne také fakt, že skutečným „vládcem“ České advokátní komory není její předseda, ale předseda Kontrolní rady, který je jediným kárným
Kontrolní oddělení, které potenciálně se provinivšího advokáta kontaktuje, mu stížnost přepošle a klasickou formulací jej požádá, aby „předložil důkazy a písemnosti (dokumenty), které jsou důležité po prošetření stížnosti a vyjádřil se ke stížnosti “ Obvyklá lhůta k „vyjádření se“ je stanovena na deset dnů, což je značně disproporční ke lhůtě, ve které dále Kontrolní rada, případně kárné senáty, jednají. Při vznášení svých požadavků se ČAK odvolává ust. § 46 odst. 4 zák. č. 85/1996 Sb. o advokacii v platném znění a čl. 2 usnesení představenstva ČAK č. 9/1999 Věstníku. Zde považujeme za nutné obě právní normy připomenout v úplném znění: